Bråvalla festival

För ÖstgötaTrafiken

Bråvalla festival

I samband med Bråvalla festival kan ÖstgötaTrafikens resenärer tävla om festivalpass för en eller flera dagar. Tävlingen presenterades på Facebook och intresset för att delta var stort.

Målsättning

Syftet med tävlingen var att belysa att ÖstgötaTrafiken har en roll i vardagen, oavsett om man pendlar till jobbet eller tar sig till nöjen. Under Bråvalla festival i slutet av juni utökas till exempel trafiken för att underlätta för alla som vill ta sig till och från festivalen. Och den som har biljett till festivalen reser gratis med kollektivtrafiken till och från festivalområdet.

Målgrupp

Målgrupperna var festivalbesökare och aspirerande festivalbesökare. Men även en bred allmänhet då ÖstgötaTrafiken ville förmedla nyttan och närvaron av kollektivtrafik i vardagen.

Lösning

Tävlingen annonserades i dagspress och on-line. En tävlingsapplikation producerades för ÖstgötaTrafikens Facebooksida. Utslagsgivande bland dem som hade alla rätt på kontrollfrågorna var att formulera en motivering varför man skulle åka kollektivtrafik till festivalen. Bland vinnarna valdes de bästa motiveringarna ut och publicerades som helsidesannonser.

Resultat

Intresset för att tävla om biljetter var stort. Som en spin-off ökade ÖstgötaTrafikens fanbase på Facebook då man var tvungen att “gilla” sidan innan man kunde tävla. Man fick också genom den statistik på tävlande (ålder, bostadsort, kön) en demografisk bild av de tävlande.

• ÖstgötaTrafikens fanbase på Facebook ökade med drygt 500 personer.

67 % svarade rätt på kontrollfrågorna och gick vidare till att tävla om ett antal festivalpass.

• Tre helsidesannonser producerades baserade på vinnarmotiveringar.

Fler uppdrag

Varumärke

Norrköpings Hamn

Kampanj

Peppar peppar

Webb

Digital årsredovisning

Produktion

Stora hamndagen

Varumärke

Grafisk profil

Kampanj

Aktiv mot brand

Ladda fler